- De inzet is om voor zoveel mogelijk kinderen een passend onderwijsaanbod te realiseren binnen een reguliere school, thuisnabij.
- Om kinderen met extra onderwijsbehoeften passend onderwijs te kunnen bieden dient het basisonderwijs over voldoende expertise en menskracht te beschikken.Daartoe
- is het scholingsbeleid van de schoolbesturen erop gericht alle leerkrachten adequaat toe te rusten wat betreft kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het onderwijs aan kinderen met extra onderwijsbehoeften
- zorgt het samenwerkingsverband ervoor dat alle scholen via korte lijnen de hulp van externe specialisten kunnen inroepen bij vragen rond kinderen met extra onderwijsbehoeften
- worden de beschikbare financiële middelen zo veel mogelijk ingezet ten behoeve van het primaire proces, zo dicht mogelijk rond kind en leerkracht.
- Ouders zijn vanuit hun ouderrol steeds gesprekspartner bij het bepalen van de onderwijsbehoeften en bij het vaststellen van het onderwijsaanbod aan het kind.
- Speciaal (basis) onderwijs blijft beschikbaar. Wanneer plaatsing binnen een speciale (basis)school nodig is, geldt: zo kort en zo licht mogelijk. Evenzeer geldt: wanneer duidelijk is dat een kind zonder meer aangewezen is op intensieve, langdurige ondersteuning, wordt deze ondersteuning direct aangeboden, zonder dat eerst een lichte ondersteuningsvorm is ingezet.
- Keuzes die ouders wensen te maken vanuit hun identiteit worden gerespecteerd.
- Om een kind optimale ontwikkelingskansen te kunnen bieden, wordt nauw samengewerkt met de sociale wijkteams van de gemeenten en de jeughulppartners. De samenwerking richt zich op afstemming en aansluiting.
- Het samenwerkingsverband kiest voor een lichte organisatiestructuur van het samenwerkingsverband en houdt daarmee de kosten voor overhead laag.